Friday, November 25, 2011

Salam Maal Hijrah...Doa Akhir & Awal Tahun Hijrah

Salam penuh keceriaan untuk semua...:)

Tahun 1432H kian melabuhkan tirainya...tersingkap pula tabir 1433H. Betapa cepatnya masa berlalu...hari demi hari dilalui...minggu demi minggu ditempuhi...bulan demi bulan berganti...kini setahun telah berlalu. Rasanya baru sekejap tahun 1432H ditempuhi rupa2 nyer setahun sudah kita lewati.

Esok...berakhirnya tahun 1432H...
Esok...bermulanya 1433H...
Hijrah...pengorbanan...
Semoga kita semua mendapat limpahan rezeki dengan kemurahanNya...
Ditetapkan hati pada jalanNya...
Dan diberi kekuatan dalam mentaatiNya...InsyaAllah.

~~ SALAM MAAL HIJRAH ~~



Para shalihin mengajarkan kita untuk berdoa ketika menjelang pergantian tahun. Jadi marilah sama2 kita membaca doa akhir tahun dan awal tahun. Bacalah doa ini tiga kali saat menjelang akhir tahun baru Islam, boleh dibaca sesudah Asar atau sebelum Maghrib pada tanggal 29 atau 30 Dzulhijjah. 

Dengan doa ini kita memohon ketika kita akan mengakhiri perjalanan tahun yang akan ditinggalkan ini akan mendapatkan ampunan dari Allah S.w.t atas perbuatan2 yang dilarang olehNya...dan apabila dalam tahun yang akan ditinggalkannya itu ada perbuatan-perbuatan yang diredhai oleh Allah S.w.t yang kita kerjakan, maka mohonlah agar amal soleh tersebut diterima oleh Allah S.w.t.

Semoga semua amalan kita sepanjang tahun di terima dan semua dosa di ampunkan oleh-Nya. Dan semoga kita menjadi insan lebih mulia, lebih bertakwa dan berhijrah menjadi lebih baik dari sebelum ini. Amin…


Doa Akhir tahun. Dibaca 3 kali pada penghujung waktu Asar, sebelum masuk waktu Maghrib.

 
Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata :

“Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya.





Doa Awal Tahun. Dibaca sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib.


Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata :
 
“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.








2 comments:

Bulan Syurga Firdausi said...

Allahuakbar.....
sme2 kite doa..
smga lbih baik dr sblm ni :)

BiNtaNg HaTi said...

alhamdulillah...masuk tahun baru suda, tutup buku lama buka buku baru dgn semangat & lembaran baru..semoga tahun ini lebih baik dr sebelumnya..salam maal hijrah firdaus...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...