Wednesday, January 19, 2011

Kembara Kehidupan


 Dugaan...inikah dugaan untukku...hujungnya tak seindah mimpi...hanyalah igauan ngeri...

Hidup penuh dengan dugaan. Sepanjang kehidupan ini kita sering diuji dalam pelbagai bentuk. Begitu juga dengan diriku tak terlepas daripada menempuh ujian. Banyak suka duka yg telah aku lalui. Bagi diriku dugaan yg dilalui sebenarnya tidaklah sebesar dugaan yg ditempuhi oleh insan lain. Aku tahu di luar sana, dugaan mereka lebih hebat berbanding dugaan yg ku alami.

Aku tidak pernah kesal atas apa yg berlaku kerana ku yakin setiap apa yg berlaku pasti ada sebab musababnya dan ada hikmah yg mengiringinya. Hanya Dia Maha Esa yg tahu setiap rencana yg telah diatur untuk setiap hambaNya. Melalui ujian itulah aku kenal erti hidup. Dugaan dan rintangan itu jugalah yg mematangkan dan mendewasakan diriku. Sesungguhnya banyak yg telah aku pelajari sepanjang kedewasaan itu.


aku belajar diam dari banyaknya bicara

aku belajar sabar dari sebuah kemarahan

aku belajar mengalah dari suatu keegoisan 

aku belajar menangis dari kebahagiaan

aku belajar tegar dari kehilangan


Sememangnya hidup tak pernah semudah yang disangka, tak seperti yang difikirkan, tak selancar apa yang diharapkan dan tak seindah yang diimpikan. Sekali dugaan datang, hati pasti terusik, hati pasti remuk, keyakinan pasti goyah. Tapi aku harus tabah, hidup mesti diteruskan. Sama ada suka atau tidak dengan apa yang berlaku…biar terpaksa mengambil masa untuk pulih, aku tetap akan melaluinya…ranjau sebuah perjalanan hidup.

Ya Allah…kupohon kepadaMU kurniakan ku secebis kekuatan untuk menempuhi kehidupan yg penuh berliku dan onak duri ini. Kuatkanlah semangatku…tabahkanlah hatiku…teguhkanlah keimanan & ketaqwaan ku kepadaMu semoga ku tenang dan penuh kesabaran dalam meniti kehidupan ini…amin.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...