Friday, December 2, 2011

Raja Istighfar...semoga menjadi amalan dalam kehidupan seharian

Salam penuh keceriaan untuk semua...:)

Jumu'ah Mubarakah wahai teman sekalian. Hari ini Jumaat yang pertama untuk tahun 1433 Hijrah. Semoga hari ini dan seterusnya membawa seribu rahmat kepada kita semua dan sekalian hambaNya...amin. Tadi aku ada ternampak post Dr. Tengku Ismadi B. T. Mohamad kat fb tentang raja istighfar and then baru teringat aku pernah share note penghulu segala istighfar kat fb sebelum ini. 

Lazimnya kita mengucapkan istighfar dengan menyebut "astagfirullah, rabbighfirli, allahummaghfirli" dan lain2 lagi. Melalui istighfar yang diucapkan kita akan memperolehi banyak kelebihan dan kebaikan daripadanya. Raja istighfar ini merupakan salah satu antara amalan pembuka pintu syurga. So, hari ni aku nak kongsi raja istighfar ngan korang semua...semoga ianya menjadi amalan dalam kehidupan kita seharian. 

Rasulullah s.a.w membiasakan membaca doa seperti di bawah dan beliau menyebutkan sebagai Sayyidul Istighfar atau Raja Istighfar.






Rasulullah s.a.w bersabda :

“Puncak dari istighfar adalah dengan mengucapkan :

‘Allahumma anta rabbi laa illaaha illa anta kholaqtanii wa anaa abduka wa anaa alaa ahdika wawa’dika maastho’tuu a’uudzu bika min syarri maa shona’tuu abuu ulaka bini’matika alayya wa abuu ulaka bidzanbii faghfirlii fa innahu laayaghfirudz dzunuuba illaa anta"

Maksudnya :
 
‘Ya Allah, Engkaulah Rabb ku, tidak ada Allah selain Engkau. Engkau telah menciptakan diriku dan aku adalah hamba Mu. Aku akan setia kepada perjanjianku kepada Mu semampuku. Aku berlindung kepada Mu dari kejahatan perbuatanku. Aku mengakui nikmat Mu kepadaku dan aku pun mengakui segala dosaku, maka ampunilah aku, kerana sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau’. (HR. Abu Dawud, Nasa'i, Ibnu Majah & Hakim)

“Barangsiapa mengucapkannya pada siang hari dengan penuh keyakinan lalu ia wafat pada hari itu sebelum waktu sore, niscaya ia termasuk penghuni Surga. Dan barangsiapa membacanya di malam hari dengan penuh keyakinan, lalu ia wafat sebelum waktu pagi, niscaya ia akan termasuk penghuni Syurga” (HR. al Bukhari)
 

Sebagai seorang manusia seringkali kita lalai dan alpa. Marilah kita sama2 meningkatkan keimanan dengan melakukan segala suruhan dan meninggalkan laranganNya. Muhasabah untuk diri sendiri dan juga untuk perkongsian ilmu dengan rakan2 yang lain. Sebar2kanlah semoga mendapat keampunan Allah...InsyaAllah....:)



2 comments:

Bulan Syurga Firdaus said...

insyaAllah....sy usaha nk amalkan.... :)

BiNtaNg HaTi said...

alhamdulillah...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...